Хто набуває договір страхування творів мистецтва?

Державні та приватні музеї, аукціонні будинки, арт-дилери та колекціонери набувають страхове прикриття для творів мистецтва. У аукціонні будинки подекуди об’єднуються зі страховиками та пропонують клієнтам послуги зі страхування. Як, Sotheby’s об’єднався брокерською компанією Marsh & McLennan. Приватні галереї, музеї, страхують свої колекції творів мистецтва на значні суми. Істотна кількість договорів припадає на приватних колекціонерів. Державні та муніципальні музеї набувають найменшу кількість полісів, як свідчить світовий досвід. Не отримуючи достатнього фінансування  державного бюджету, страховим покриттям забезпечується як правило частина державних колекцій або окремі твори.

В Україні передбачено обов’язкове страхування творів мистецтва відповідно до ст. 23 Закону України «Про музеї та музейну справу» та п. 1.2. Інструкції про порядок визначення оціночної та страхової вартості пам’яток Музейного фонду України, затвердженої наказом Міністерства культури і  мистецтв  України  від  13.07.98 р.   № 325, пам’ятки Музейного фонду України, що тимчасово вивозяться за межі України для експонування на виставках або для реставрації, підлягають обов’язковому страхуванню. Тож, обов’язковому страхуванню підлягають лише предмети на період їх вивезення поза межі України.

Наприклад, викрадений та повернутий зловмисниками в 1994 році з Національної галереї в Осло «Крик» Едварда Мунка не був застрахований. Тож, у разі крадіжки, музей може бути залишений з порожнім простором на стінах. Унікальність та неповторність творів мистецтва хоча й унеможливлює його подальшу легальну реалізацію, держава втратить об’єкт культурної спадщини.

«Крик» Едварда Мунка

«Крик» Едварда Мунка

Так, у 2009 року злодії викрали пастель Едгара Дега «Хористи» 1877 року вартістю $ 1 150 000 з музею Кантіні у Марселі. Докладна інформація про пастелі Дега були негайно передані 188-мережам Інтерполу. В результаті негайного розголосу про викрадення, робота втратила будь-яку цінність на відкритому ринку, ставши безцінною в буквальному сенсі.

Як засвідчує досвід, від крадіжок не застрахований жоден музей світу, починаючи з Лувру і закінчуючи найменшими провінційними сховищами. Не оминають ці проблеми і Україну: значний громадський резонанс викликала крадіжка з Одеського музею Західного та Східного мистецтва картини роботи Мікеланджело Мерізі да Караваджо «Взяття Христа під варту або поцілунок Іуди».

Мікеланджело Мерізі да Караваджо «Взяття Христа під варту або поцілунок Іуди»

Мікеланджело Мерізі да Караваджо «Взяття Христа під варту або поцілунок Іуди»

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *