Страхування творів мистецтва

Все більше культурних цінностей і предметів мистецтва потрапляє в обіг, стаючи об’єктами купівлі-продажу, оренди, застави надаються для експонування в галереї, вносяться в якості внесків до статутних фондів товариств. До того ж інтерес до творів мистецтва обумовлений іміджевими міркуваннями і інвестиційною привабливістю. Однією з особливостей арт-ринку є слабкий взаємозв’язок з ринками інвестицій. Дослідження професорів Джанпін Меея і Майкла Мозеса, що порівняли динаміку цін на картини Поля Сезанна та німецькі цінні папери, починаючи з 1874 року, довело стабільність арт-ринку до політичних подій, що твори мистецтва в періоди воєнних дій та політичної нестабільності не лише не втрачають своє вартості та цінності, а зростають у цінні.

Крім інвестиційної привабливості, творам мистецтва властива соціальна складова. Так, в Німечинні набирають популярність артотеки, що надають в оренду твори мистецтва сучасних майстрів та предмети антикваріату за символічну плату. У найбільшій артотеці в Берліні, дочекавшись багаторічної черги, можна взяти в оренду твори Георга Базеліца, Віллі Баумайстера, Йозефа Бойса, Отто Дікса, Макса Ернста, Йорга Іммендорфа, Герхарда Ріхтера, Пабло Пікассо, Енді Уорхола, Іллі Кабакова, Роя Ліхтенштейна. Низька орендна плата від 3 до 25 євро в рік, що включає страхове покриття, пояснюється тим, що твори є суспільним надбанням.

Зазначене, формує стійкий інтерес та потребу у страхуванні творів мистецтва. Найбільша у світі компенсація за втрату творів мистецтва в результаті одного страхового випадку була виплачена після терактів 11 вересня 2001 року у США. Під уламками Всесвітнього торгівельного центру загинули 300 скульптур Родена, що належали брокерському дому Cantor Fitzgerald, картини Роя Ліхтенштайна, гобелени Хоана Міро, розписані дерев’яні барельєфи Льюїса Невельзона та ін. Загальна вартість цінностей, що знаходилися в будівлях, за деякими оцінками, складала більше $ 100 000 000. Після цього випадку вартість страхування творів мистецтва у США різко зросла.

Страхування колекцій творів мистецтва і предметів антикваріату у Європі та США є стандартною процедурою, як страхування автотранспортних засобів або житла. В Україні більшість приватних колекціонерів не бажають укладати договори страхування, щоб не афішувати свої статки та не привертати до себе уваги – як перевіряючих органів, так і шахраїв.

Тож, кожен випадок страхування творів мистецтва, предметів колекціонування та антикваріату є унікальним і вимагає індивідуального підходу, як в оцінці ризику, так і в прийнятті рішення страховиком про укладення договору страхування.

2 thoughts on “Страхування творів мистецтва

Залишити відповідь до Dmytro Скасувати відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *